האיור-וֵדה Ayurveda היא הרפואה ההודית המסורתית, השיטה העתיקה בעולם לרפואה טבעית ולמדע בריאות. מקורותיה בתרבות הוודית (Veda) בתת היבשת ההודית לפני  כ- 7,000 שנה. בעשורים האחרונים היא יוצרת ענין רב בעולם עקב עקרונותיה, אמיתותיה, ויכולתה לרפא מגוון עצום של מחלות כמו גם לשמר מצב בריאות אופטימאלי. פירוש המילה איור-ודה בתרגום מסנסקריט (שפת הודו העתיקה) הוא "ידע-החיים", או "ידע החיים הארוכים".

באיורוודה נאמר: "הימנע מהסבל הצפוי בעתיד" – חיה נכון היום – בתזונה נכונה, בשינה ראויה, בפעילות גופנית ובמודעות רוחנית, כדי שתימנע מהסבל הצפוי בעתיד.

מטרות האיור-ודה

  • לטפל ולרפא מחלות בשיטות טבעיות
  • לקדם את הבריאות כרפואה מונעת
  • לאפשר הגשמת מלוא הפוטנציאל האנושי הגלום באדם
  • לשכלל את היכולת האנושית למקסימום ולהביא אדם להארה (מודעות גבוהה ומכסימלית לעצמו, לזולת ולסביבה)

מה המיוחד באיורוודה לעומת שיטות רפואה אחרות

1. הגישה: האיורוודה מתייחסת לגוף, לנפש, לרוח ולחושים. היא מוגדרת כ – "שיטה שמלמדת מה מזיק ומה מועיל לאדם בכל תחומי החיים – התזונה, הפעילות הגופנית, צמחי המרפא, הקשבה לצרכי הגוף והנפש, התנהגות מתחשבת שבין אדם לרעהו והרגלי חיים".

2. אבחון הטיפוס:  הטיפול האיורוודי מותאם לא רק לבעיה או למחלה אלא גם לטיפוס, לאבחון "הטבע המולד" של המטופל, ולחוסר האיזון  בטבע המולד. כל המלצה שתקבל באיורוודה לוקחת בחשבון את אבחון הטיפוס ואת חוסר האיזון של הטיפוס.

בנוסף מתבצע ברור מקיף של התלונות והסימפטומים מהם סובל המטופל.

3. מגוון גדול של שיטות טיפול:  רפואת האיורוודה מעניקה מגוון גדול של שיטות טיפול הכוללות:

תזונה,  צמחי מרפא,  שיטות להפחתת מתח,  איזון מערכת העיכול,  טיפולים לאיזון ולסילוק רעלים, הנחיות לאורח חיים בריא, והכל מותאם אישית לאחר האבחון.

4. תזונה: התזונה מותאמת לסוג הטיפוס, לבעיה או למחלה. היא יכולה גם להיות תזונה לטיהור מרעלים, או תזונה להזנה ולחיזוק. קרא עוד: תזונה נכונה

5. אורחות חיים: רק לאחר תשאול מעמיק ובדיקה מדוקדקת של אורחות חייו מותאם טיפול אישי לכל מטופל. קרא עוד: אורחות חיים

6. צמחי מרפא: לאיורוודה מאות צמחים ותרכובות, המותאמים למטופל על פי סוג הטיפוס, חוסר האיזון והמחלה. למידע נוסף: קרא עוד :צמחי מרפא  מבוא לצמחי מרפא

7. טיפולים לטיהור רעלים: האיורוודה הביאה לעולם מספר גדול של טיפולים לניקוי הגוף מרעלים. במקרה הצורך מותאם תהליך הטיהור מרעלים, אותו יכול המטופל לבצע בביתו, או לקבלו במסלול מורחב ממטפלים מקצועיים בקליניקה, ותמיד בהתאמה אישית לאחר אבחון. טיפולים אלה מכונים בשם המסורתי – "פאנצ'ה קארמה" (Pancha karma).

8. מתח והטיפול בו: באיורוודה מחשיבים מאוד את הסטרס הנפשי כגורם נפוץ המחליש ומוציא מאיזון, וכסיבה נוספת להיחלשות כללית, היחלשות מערכת החיסון וחשיפה למחלות.

9. יוגה ומדיטציה: בנוסף על כל אלה משולבים לעיתים לפי הצורך שיטות להפחתת מתח כגון מדיטציה ותרגילי נשימה, או המלצות מתחום היוגה.

רקע מורחב:

ה"איור-ודה", שפירושו בסנסקריט – "ידע-החיים", הגיעה מתת היבשת ההודית והיא בת כ – 7,000 שנה. האיור-ודה מהווה חלק חשוב מתוך כתבי ה"ודות" (VEDAS),  ויש לה שני צדדים – מדע בריאות ורפואה מונעת ומדע רחב לרפואה טבעית. האיורוודה מעניקה ידע שלם בשני תחומים אלו, שמשלימים זה את זה.

מטרת ה"רישים" (הידעונים) שהגו את האיור-ודה במקום מושבם לרגלי הרי ההימלאיה, הייתה לשכלל את האדם בגופו וברוחו, לסלק כל חולי מהעולם ולהביא את האדם לדרגת בריאות עליונה ולהארה – הגשמת מלוא הפוטנציאל האנושי. הוגי האיורודה שכתבו את הספרות המקיפה שלה (המפורסם ביניהם, הרופא Charaka), הביאו תובנות מעמיקות על היווצרותן של מחלות וידע מעשי לריפוי טבעי שלהן.

האיורוודה  מטפלת במגוון רחב של מחלות ביניהן – בעיות ומחלות בדרכי העיכול, הורדת כולסטרול ושומני הדם, הרזיה נכונה, מחלות מפרקים, יתר לחץ דם, אלרגיות, בעיות גניקולוגיות, מתח ועייפות, מחלות עור, מחלות פסיכוסומטיות, ניקוי רעלים ועוד…

עיקרון הוליסטי בסיסי באיורוודה אומר – Aham Brahmasmi (אני כמו העולם) – "גוף האדם כגוף הקוסמוס ורוח האדם כרוח הקוסמוס". אותם חוקי טבע פועלים הן באדם והן בעולם שמסביבו.

הבסיס לחיים הרמוניים הוא איזון בין עולם החומר לעולם הרוח, ושמירה על יחסים של שלמות בין האדם לבין סביבתו.

על בסיס העיקרון ההוליסטי הזה הגדירו חכמי האיורוודה העתיקים שלוש תכונות יסודיות ("דושות") לתיאור כל תופעה באדם ובטבע.

 הדושה Dosha מוגדרת בכמה אופנים:

  • תכונת גוף נפש
  • "הדבר שיש לאזנו"
  • התכונות הבסיסיות ביותר באדם ובטבע

מהן "שלושת הדושות"

הקישו כאן למצגת על איכויות הדושות  ואז המשיכו לקרוא על מיקום ותפקידי הדושות באדם ובעולם:

     1.   תפקידי הדושה ואטה VATA   ואטה – תנועה, זרימה (יסודות המרחב/חלל והאויר)

דוגמאות לואטה בטבע – זרימת הרוח, תנועת גורמי השמיים, סיבוב כדור הארץ, שינויי יום ולילה, שינויי מזג אוויר, צמיחת העצים.

דוגמאות לתפקידי ואטה באדם – אחראי על תנועת המעיים, תפקוד אברי המין וההפרשה, זרימת המחשבות, פעילות מערכת העצבים, הנשימה, תנועת מחזור הדם, תנועת המפרקים.

    2.   תפקידי הדושה פיטה PITTA    פיטה – האנרגיה שמשנה דברים, חום ( יסוד האש)

דוגמאות לפיטה בטבע – אנרגיית השמש, אור השמש, חילוף החומרים בצמחים, שינויים כימיים במינראלים באדמה, אש, לבה.

דוגמאות לתפקידי פיטה באדם – אחראי על חילוף החומרים בגוף, "מיצים" (אנזימים) של מערכת העיכול, אגו ורגשות, תפקוד כדוריות הדם האדומות, תפקוד עיניים ומערכת הראיה.

   3.    תפקידי הדושה קאפה  KAPHA   קאפה – מבנה, מה שנותן צורה ויציבות (יסודות המים והאדמה)

דוגמאות לתפקידי קאפה בטבע – האדמה והאוקיינוסים המהווים את קליפת כדור הארץ, הגזע של העץ שנותן לו יציבות, השורשים של עצים וצמחים שמייצבים אותם.

דוגמאות לקאפה באדם – אחראי על השלד, השרירים השומנים, נוזלי הגוף המהווים כשני שלישים ממשקל גוף האדם, סיבי הקולגן שמייצבים את הרקמות, נוזל המפרק, נוזל השידרה והמוח csf.

בעזרת שלושת הדושות מתארת האיורודה גם את טיפוסי הגוף-רוח השונים של האדם (ה – Prakrity הטבע המולד), את כל מגוון המזונות וצמחי התבלין, את צמחי המרפא, את עונות השנה, את חלוקת מחזור היממה וכן את המחלות השונות.

Prakrity – טיפוסי הגוף הבסיסיים:

 טיפוס ואטה
רזה, קל משקל, מהיר תנועה, מתלהב מהר מדברים חדשים אך גם שוכח מהר, לא החלטי, מקרין אי שקט, נטייה למתח, חרדה ונדודי שינה, נטייה לעצירות ועור יבש, שונא קור ויובש.

 טיפוס פיטה
אנרגטי, פעיל מאוד, פרפקציוניסט, בעל רגשות חמים, אחראי, כועס מהר, בעל תאבון גדול וחייב לאכול בזמן, נטייה לצרבות ואולקוס, שונא חום, מעדיף את החורף על פני הקיץ.

 טיפוס קאפה
חזק פיזית ויציב נפשית, יסודי, מעט איטי, בעל אופי סלחני, אמיץ לב, יכול להמשך לפעילות גופנית מסיבית, נטייה לבעיות ליחה, שונא מזג אויר לח.

 האיורוודה מתארת גם שילובים שונים של שלושת הטיפוסים הבסיסיים.   עבור לאבחון עצמי – שאלון טיפוסי הגוף

שיטת האבחון החשובה ביותר באיורוודה היא על פי אבחון גלי הדופק (Pulse diagnosis, Nadi vijnyan). שיטות אבחון נוספות – תשאול מקיף, בדיקה גופנית, אבחון לשון, ציפורניים, שיער, משיכה ודחיה לטעמי מזון, העדפות מזג אוויר, סוג מערכת העיכול, ועוד.

טיפול

שיטות הטיפול העיקריות באיור-ודה הן שימוש נכון ב"חומרי-הטבע" – תזונה וצמחי מרפא והמלצות להרגלי חיים נכונים. התזונה מותאמת אישית לפי ה"דושות", אבחון הטיפוס וחוסר האיזון של הטיפוס, או המחלה. צמחי המרפא והמינרלים מורכבים יחד ליצירת פורמולות יעילות ומתוחכמות, המאזנות, מחזקות ומרפאות. בנוסף מותאמת למטופל שיגרה יומית נכונה על פי השעון הביולוגי שלו.

איזון וניקוי רעלים – טיפולי ה"פאנצ'ה קארמה" ("חמשת טיפולי הניקוי הגדולים"). מדובר במסלול לניקוי רקמות הגוף מרעלים, וסילוק עודפי דושות. הטיפול מבוסס על מגוון עיסויים בשמני מרפא, טיפול באדי צמחים, אמבטיות שמנים, ניסוכי שמן על הגוף ועל המצח, טיפולים לניקוי הסינוסים (לסינוסיטיס או לאף סתום כרוני). הטיפולים מותאמים אישית על ידי רופא או מרפא איור-ודי מוסמך.

מכל טיפולי האיור וודה, האטרקטיבי והמפורסם ביותר הוא העיסוי העדין בשמנים, וניסוך השמן על המצח (Abhyanga + Shirodhara  ). שילוב מיוחד זה של שני הטפולים משרה רגיעה עמוקה, שלווה לגוף ומנוחה מיוחדת לרוח.

לסיכום, האיור וודה כרפואה הוותיקה בעולם שמציעה ידע עמוק וכוללני על החיים, מאפשרת ריפוי טבעי שמתייחס לאדם כיצור שלם בעל גוף ונפש, ומאפשרת לכוחות הריפוי הטיבעיים להתגבר על המחלה. הכרת האיורוודה וחיים לאורה, שומרת את האדם צעיר, בריא ומלא חיוניות.

ד"ר ערן מגון משמש כנציגה הבלעדי בישראל של האקדמיה הבינלאומית לאיורוודה (International Academy Of Ayurveda (IAA  מהמוסדות המובילים בעולם ללימוד והפצת האיורוודה.

יתכן שעניין אותך גם:

קטגוריות:

תפריט
דילוג לתוכן