1. איך: אכלו לאט כדי ליהנות מהאוכל – זה מאפשר לבלוטות העיכול להפריש מיצי עיכול נאותים ולספוג כראוי את אבות המזון. כך גם תגיע בזמן חוויית הסיפוק האמיתי מהאוכל, חוויית השובע הנעים (בניגוד להרגשת שובע כבדה עקב אכילה מהירה ורבה מידי). כתוצאה מאכילה רגועה, המזון יתעכל כראוי, אבות המזון יספגו לגוף ונקבל הזנה טובה לרקמות.
  2. מתי: אכלו רק אחרי שסיימתם לעכל  את הארוחה הקודמת. רק אז מופיע שוב תאבון אמיתי! (לא טוב לאכול רק כי "האוכל שם", או מתוך עייפות, שעמום, או בגלל מצב רוח רע).
  3. מתי: על הארוחה העיקרית להתרחש בין 12:00 ל – 14:00. אז מיצי העיכול נוצרים בעוצמה מכסימלית, וזה הזמן גם לאכילת המנה "העיקרית" – המנה החלבונית : חלבון מהצומח כמו קטניות – עדשים למיניהם, עדשי מאש (מונג), גרגרי חומוס, טופו, או חלבון מהחי – עוף, דג.
  4. מתי: חשוב לא לאכול שעתיים לפני השינה. אחרת המזון יחמיץ ויתסוס בקיבה בלילה וייווצרו רעלים שיתפזרו בגוף. עלולה גם להיווצר ליחה או תחושת כבדות בבוקר.
  5. מה: הכניסו לגוף רק חומרי מזון איכותיים. [קראו תמיד את המרכיבים של המזון במקרה של מזון ארוז]. הקפידו לצרוך מזון מבושל כשהוא טרי. אחרי יום או יומיים הוא כבר לא מזין. מזון מבושל שלא נאכל תוך יומיים ולא נזרק יש להקפיא.
  6. כמה: אכלו במידה!   אכלו כמות כזו כך שאחרי הארוחה תרגישו קלות ושמחה ולא כבדות ועייפות. מקובל במסורת האיורוודה לומר שכמות האוכל בארוחה אמורה להיות מוכלת בין שני חופני כפות הידיים…
  7. שינה נכונה: השינה היא הגורם השני בחשיבותו אחרי התזונה לשמירת הבריאות. ברוב ימות השבוע לכו לישון לפני חצות, לכו לישון "היום ולא מחר…". כך תרוויחו שינה טובה יותר, נכונה יותר, עליה באיזון, בשלווה ובחוסן הפנימי. שינה כזו גם תעזור להחלים ממחלה.
  8. ניהול בריאות: גם בריאות צריך לנהל – תכננו ונהלו את מהלך יומכם ובריאותכם בחוכמה.
  9. "מרגיש לי טוב או מרגיש לי רע": בדקו את עצמכם – מה באמת עושה לכם טוב (ממלא אתכם באנרגיה, משמח ומספק), ומה עושה לכם רע (מעייף, מלחיץ ומדאיג) – וזאת כשיטה לכל תחומי החיים (יחסים אישיים, עבודה, פעילות גופנית, תחביבים).
  10. בלי לפגוע: היו מודעים וזיכרו כל הזמן להתנהל ללא פגיעה בעצמכם, בזולתכם ובסביבה.

בברכת בריאות מושלמת,
ד"ר ערן מגון M.D.
מומחה לרפואת איורוודה

יתכן שעניין אותך גם:

קטגוריות:

תפריט
דילוג לתוכן