הכנת גהי Ghee

הכנת גי GHEE

Ghee

גי  הינו  חמאה , שטוהרה  משאריות  המים  והחלבונים  שבה .  למרות  שהוא  עשוי מחמאה  בלבד , תכונותיו  שונות  מאלו  של  חמאה . הגי עשוי משמנים וויטמינים מסיסי שומן בלבד, ולכן אין צורך להכניסו למקרר. הוא מכיל פוספו-ליפידים, שומנים מיוחדים הבונים את ממבררנת התאים. מומלץ  להוסיף גי  לתבשילים בכמויות קטנות.  (הגי מוכר בעדה התימנית והבדואית ונקרא "סמנ'ה").

אופן  ההכנה  :

1. לשים  800 – 1,000 גרם חמאה  לא  מלוחה  בקערה  עמוקה , העשויה  מפלדת  אל- חלד  או  מזכוכית  פיירקס , ולהניח  על  להבה  נמוכה ( לודא  שהחמאה אינה נחרכת במהלך  התמוססותה ) .

2.  במשך  30 – 20  הדקות  הבאות  ירתחו  המים  שבחמאה  וייעלמו  ( כ 20% מהחמאה  הם  מים ) . על  פני  שטח  הנוזל יופיע  קצף  ועל  קרקעית  הקערה  יופיעו  גושי חלב . יש להקפיד על הרתחה איטית.

3.  לעמוד  על  המשמר , כדי  להסיר  את  הנוזל  ממכשיר  החימום  ברגע  שהגי  יראה צלול . אם  הגי  מקבל  צבע  חום  כהה,  או  אם   ריחו  מזכיר ריח  של  חמאה מטוגנת, סימן  שהוא  שרוף  ואין  להשתמש  בו .

מומלץ  מידי  פעם  להוריד  מהאש  ולבדוק  לאחר  שהרתיחה  נרגעה  אם  הנוזל שקוף  ורואים  את  תחתית  הסיר . לשם  כך  יש  להזיז  מעט  הצידה  את  הקצף שעל  פני  הנוזל .  ברגע  שהגי  צלול ונראה כמו שמן זהוב, (הרגע הקריטי)  רואים  את  תחתית

הסיר, ואין  גושים הצפים  בתוך  הנוזל,  הגי  מוכן  ויש  להורידו  מיד  מהאש,  פן  ייחרך.

4. כשהגי  התקרר  מעט  והוא  עדיין  נוזלי,  סנן  את  הגי  מהמשקעים  שבו  דרך  בד כותנה צפוף או ניר "טישו" , לתוך  כלי  זכוכית  או  נירוסטה.  אל  תבצע  את  הסינון  בשלב  שהגי  חם מאד.

5.  ניתן  לאחסן  גי  בטמפרטורת  החדר . בימים  קרים  הגי  הופך  להיות  מוצק, ונחוץ  רק  לחממו  קמעה , כדי  שישוב  להיות  נוזלי  .  בקיץ  חלק  מהגי  נמס (לא נפרד) , וצף  למעלה  בכלי  האיכסון.  אם  רוצים  שיתקשה  כדאי  לשים  אותו  בדלת של המקרר.

שים/י   לב  :

  • אין  להניח  את  הגי  ללא  השגחה  במהלך  חימומו .
  • הגי חלבי !
  • כדאי  להשתמש  בגי  בכל  ארוחה! הוא מחזק את דרכי העיכול, את המוח ואת הגוף כולו.
  • הגי מוסיף טעם מעודן לאוכל ומומלץ להוסיפו לכל תבשיל או ארוחה.
  • בניגוד לשמנים אחרים מותר לטגן קלות בגי, היות אוינו מתפרק בחום הטיגון.
  • הגהי אינו מכיל את סוכר החלב – הלקטוז (!)

הכמות הסטנדרטית המומלצת –  בערך 1 – 2 כפיות שטוחות בארוחה חמה (לא מומלץ למריחה על לחם מהסיבה שאז הכמויות יעברו את המומלץ).

 

בספרי  האיורודה  נכתב  בסנסקריט:

"גהי  זה  חיים"

לבריאות  ובתאבון !

פורסם בנושא: תזונה נכונה

ליצירת קשר
ערן מגון: 050-5432647