מזונות מחממים לחורף

מזג האוויר הקר בחורף גורם לגוף ליצור יותר חום ולהגביר את ה"אגני" ("האש הפנימית", חילוף החומרים הכללי, מיצי עיכול, האנזימים ברקמות).

זה מתבטא בעליית התיאבון ועליה ביכולת ובעוצמה של מערכת העיכול.

בחורף יש גם צורך ביותר אנרגיה ולכן אוכלים יותר באופן טבעי ולכן יתכן גם שנעלה מעט במשקל.

בחורף רפואת האיורוודה ממליצה לאכול בעיקר מזונות מחממים כגון:

דגנים: שיפון, תירס, גריסים (גריסי פנינה / שעורה), קינואה, דוחן, כוסמת. מכל לחם כדאי לעשות טוסט (לחם קלוי-מוצנם).

קטניות: עדשים כתומים, עדשים חומים, עדשים שחורים, אפונה, חומוס, שעועית אדומה.

ירקות: גזר, גמבה, פלפלים מכל הצבעים, סלרי, מנגולד, תרד, קולרבי, לפת, סלק, צנון, צנונית, עגבניות, חצילים.

עשבי תיבול: פטרוזיליה, סלרי, עלי "בייבי" (רוקט, גרגר הנחלים וכו').

תבלינים: פלפל שחור, ג'ינג'ר, כורכום (אנטיביוטיקה טבעית), חרדל, זרעי חרדל, קינמון, אגוז מוסקט, ציפורן, אורגנו, בזיליקום, זעתר, כורכום, פפריקה, צ'ילי.

פירות: תפוזים (לא מומלץ למי שיש בעיה של ליחה או הצטננות – הם מגבירים את הליחה!).

אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, קשיו, צנובר, אגוזי לוז, אגוזי פקאן.

מוצרי חלב: כדאי להמעיט בהם, כיוון שמחמירים מצבי ליחה ובעיות נשימה, יש להסתפק בחלב עיזים רתוח (הרתחת החלב משנה את מרקמו, הופכת אותו לקל לעיכול ומסייעת לספיגתו מהמעיים אל מחזור הדם). אין לערבב חלב עם מזון אחר למעט דגן (אורז, שיבולת שועל, בורגול, סולת מלאה), אפשר להוסיף לחלב דבש (אך לא להרתיח דבש) ותבלינים (קינמון, זנגביל טחון, הל).

שמנים: (חייבים להיות מ"כבישה קרה") – שמן קנולה, חריע, תירס, זית.

  • בחורף יש תיאבון מוגבר יותר אך יש לשים לב לא לחרוג בכמות מיכולת העיכול בארוחה אחת.
  • בחורף כדאי יותר לתבל את האוכל כדי לאפשר את ספיגתו, ובעיקר בתבלינים מעט חריפים.

פורסם בנושא: אורחות חיים Life Styleתזונה נכונה

ליצירת קשר
ערן מגון: 050-5432647