הרגלי אכילה

הרגלי אכילה – להכיר ולהפנים לכל החיים…!

1. אכלו באווירה שקטה ורגועה, כאשר גם הרוח רגועה, וגם החברה והסביבה תהיינה נעימות. אל תעבדו, תקראו או תצפו בטלוויזיה או במחשב בשעת הארוחה. אכילה רגועה מאפשרת הנאה מהאוכל, ותהליכי העיכול והספיגה יעילים יותר.

2. לעולם תשבו כאשר הנכם אוכלים.

3. אל תאכלו מהר מדי או לאט מדי. אכלו כ- 3/4 מיכולת האכילה. אל תעזבו את השולחן כאשר הנכם עדיין רעבים או כאשר אתם שבעים מידי.

4. המנעו מתחושת הלחץ והכבדות אחרי הארוחה – הרגשת כבדות אחרי האוכל הינה סימן שמערכת העיכול מתקשה לפרק ולספוג את אבות המזון, ועלולים להיווצר חומרי פסולת לא רצויים שיספגו לגוף. חומרים אלו נקראים באיורוודה "אמה" (Ama) והם נחשבים לאחת הסיבות העיקריות להחלשות הגוף, ירידת עמידוּת, והיווצרות מחלות.

5. אכילה איטית ובכמות נכונה תמנע בד"כ את תחושת הכבדות אחרי האוכל. במידה וזה לא כך, מומלץ לתקן זאת ע"י טיפול איורוודי.

6. עדיף לא לאכול בזמן עייפות רבה, ורצוי במקרה כזה קודם לנוח ואח"כ לאכול.

7. מוטב לא לאכול כאשר הרוח נשלטת ע"י רגשות חזקים כגון כעס, דאגות או עצב. מומלץ לחכות מעט עד שהרוח נרגעת.

 

שתיה עם האוכל – כן או לא?

1. מותר ללגום לגימות קטנות ולסירוגין של מים או משקאות אחרים בזמן הארוחה. הטמפרטורה יכולה להיות בהתאם לבחירתך אך לא מומלץ פחות מטמפרטורת החדר.

2. שתייה חמה עם האוכל בלגימות ולסירוגין עוזרת למיצי העיכול בפרוק ובספיגת המזון (כגון חליטת זרעי שומר, חליטת נענע, או תה עשבי מרפא מכל סוג שהוא, ואפילו רק מים חמים).

3. מומלץ להימנע משתית כמויות גדולות מידי של נוזלים, למשל, כוס מלאה של מים או מיץ, בבת אחת כ- 1/2 שעה לפני הארוחה או תוך השעתיים שאחריה. דבר זה מוהל באחת את מיצי העיכול ולא מאפשר להם לפרק את המזון באופן כימי.

4. שתיית משקה חם לאחר הארוחה מותרת, בתנאי שהוא נלגם לאט ובהדרגה.

5. המנעו משתיית מי קרח עם האוכל ומאכילת אוכל קר מהמקרר. אוכל ושתייה קרים מפריעים לתהליך העיכול, הפירוק והספיגה של המזון, שהם תהליכים "חמים" וקור מפריע להם.

6. המנע משתייה של סודה או משקאות מוגזים עם האוכל. הגזים מפריעים למיצי העיכול לתפקד.

שינוי הרגלים – כיצד?

* בדרך כלל אנחנו מכבדים והולכים אחר הרצונות הטבעיים שלנו. רצונות הינם האמצעי של הגוף והנפש להביע מה שהם צריכים כדי להשיג איזון ברגע נתון.

* מצד שני – יש אפשרות שיופיעו רצונות שאינם תומכי חיים וזאת בגלל הרגלי העבר, מתח, תסכול, או חוסר איזון כלשהו בפיזיולוגיה. לכן אין להיענות להם ללא ביקורת, מחשבה ובדיקה.

 על פי הרופא האיורוודי "צ'ארקה" (Charaka) שכתב את הספרות הענפה ביותר באיורוודה – בכל מקרה של שינוי הרגלי חיים מזיקים, רצוי לשנותם בהדרגה.

 * כפי שהנך אוכל – כך הנך חושב, ולהיפך ! *

 

 

פורסם בנושא: אורחות חיים Life Style

ליצירת קשר
ערן מגון: 050-5432647